Denne artikkelen er skrevet for Modellflynytt.no
Sjekk: http://www.modellflynytt.no/content/test-parrot-ar-drone-elefun-no-206/
|
Spesifikasjoner:
Flytid: 12min Batteri: 3celler lipo 1000mah Ladetid: 90min Motor: 4stk 15W børsteløse motorer 3500rpm. Karbonrørkontruksjon. Front-kamera: VGA (640x480) 93grader vidvinkel og 15fps Vertical.kamera: QCIF (176x144) High-speed camera. 64grader vinkll og 60fps. Horisontal stabilisering Altimeter: Ultrasound-based. (6meter rekkevidde)
3-akse akselerometer 2-akse gyroskop 1-akse yaw precision gyroscope Computer: ARM9 RISC 32-bit 468Mhz 128MB DDR RAM Linux OS USB socket
For ytterligere spesifikasjoner ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Parrot_AR.Drone
|
Unboxing
Drona lå godt innpakket i en eske som inneholder alt du trenger til å komme deg i lufta. Esken brukes også som transporteske og helipad så ta vare på denne!
?Quad ?3S 1A Lader med ballanserer ?1000mah 10C HardCase Lipo ?EPP indoor ramme ?EPP outdoor ramme ?Klistremerker om man skal "spille" mot hverandre ?Manual
|
BILDE: Esken kan brukes som helipad for å trene landinger.
|
BILDE: God innpakket
|
BILDE: Kommer klar til bruk!
|
Førsteinntrykk:
Skallet virker litt "lealaust" og er laget av EPP. Festes ved at du trer igjennom kameraet så er det en magnet som holder resten. Var litt skeptisk men den tåler juling! Inrunner motor som er giret ga meg heller ingen kjempeopplevelse, men igjen, tåler en del smeller og fungerer utmerket til sitt bruk. Armene er stive så det blir 0 fleks mellom ramma og motorene. All elektronikk som ligger åpent er lakkert for å beskytte mot fuktighet og møkk.
|
BILDE: Inrunner motorer på 3500kv og ESC
|
BILDE: Undersiden hvor det sitter sonar og kamera.
|
BILDE: Oversiden har man batterifestet.
|
BILDE: Frontkameraet og utendørs skallet montert.
|
Veiing av deler: EPP Indoor skall - 62gram EPP Outdoor skall - 32gram Kropp uten batteri - 267gram AUW Outdoor - 405gram AUW Indoor - 435gram
|
BILDE: AUW Outdoor - 405gram, AUW Indoor - 435gram
|
Lading:
Første jeg gjorde etter å ha åpnet pakken var å sette batteri på lading. 1A lader med 1A batteri vil jo si at man lader på 1C og skal ta ca 45-60min alt etter hvor utladet batteriet er. Manualen sier ca 90min. Og i praksis må du regne med 90-120min. Enten så leverer ikke laderen 1A eller så spiser balansereren opp mye. Det er veldig lenge å vente 90-120min mellom hver flight så enten kjøper du med ekstra batterier, bruker en annen lader eller bruker noen batterier du har fra før. (OBS! ikke lad batteriet på mer en 1C) Når batteriet var ferdig tok jeg en måling og fikk følgende data: Total: 12,51v Pr Celle: 4,17v - 4,16v - 4,18v. Ikke så oppløftende tall for laderen og etter at alt har blitt brukt en ukes tid gir batteriet meg samme verdier. Laderen holder ikke spesifikasjoner og den fyller heller ikke opp batteriet skikkelig. Ikke noe krise men man ønsker jo å starte med et toppladet batteri.
|
BILDE: Lader og batteri.
|
Preflight:
AR.Drone kommer veldig RTF, bare å dra av litt beskyttende plast så er den klar. Mens jeg ventet på ladingen lastet jeg ned AR.Drone sin Free Flight programvaren som er gratis. Siden dette bare tar 10min så har du nok av tid igjen til å se igjennom alle instruksjonsfilmene som ligger på Parrot sin hjemmeside. Kan være lurt å følge disse punkt for punkt om du aldri har flyd quad eller heli tidligere.
Parrot AR.Drone Pilot Academy: http://ardrone.parrot.com/parrot-ar-drone/en/pilot-academy
|
Kontroller:
Som nevnt styres AR.Drone med ditt Apple produkt. De kommer til å slippe støtte for flere telefoner etter hvert. Kontrollsystemet er ganske så enkelt: - Takeoff/Landing knapp: Denne løfter drona ca 50cm fra bakken og stiller den i hover. Trykker du igjen lander drona pent og pyntelig automatisk - Akselerometer knapp: Aktiverer akselerometer i Iphonen som gjør at når du tilter iphonen tiltes drona, slipper du knappen går den tilbake i hover. - Yaw/Høyde knapp: Fungerer som en joystick, skyver du tommelen opp stiger den, ned synker den, høyre/venstre roterer du drona. Igjen, slipper du stikka stopper bevegelsen. - Emergency: Nødknapp som stopper motorene om ting går virkelig ille :)
|
Maiden:
Så til det som er moro, fly drona Inn med strøm, søkte etter nytt trådløst nett på Iphonen, valgte ARDrone, vente 30sek, starte opp AR.Drone Free flight app og stopp. Da ville den oppgradere firmware på drona, jaja tenkte jeg, greit å ha nyeste versjon.
|
BILDE: Firmware
|
Oppdateringen tok ca 5min og drona måtte startes på nytt. Inn med strøm, søkte etter nytt trådløst nett på Iphonen, valgte ARDrone, vente 30sek, starte opp AR.Drone Free flight og vips hadde jeg live feed video fra drona, tøft! Hmm.. kl er nå 23, det er lett kastevind ute, poden sover, hvor skal jeg teste? Burde jo ha litt plass rundt meg til maiden. Utålmodig som jeg ble satte jeg den på kjøkkengulvet, her har jeg ca 2x2meter med åpent "terreg". Klikket på "takeoff" knappen og vips så stod den i hover. Denne var stabil! roterte den pent rundt litt og landet etter et par minutter. Hekta og ivrig som jeg ble tok jeg på meg skoene og gikk ut, jeg måtte prøve mer!
Ok, nå høres jeg ut som en unge, men man blir jo det når man får noe nytt som er moro. Problemet er at hodet ikke alltid følger med når man er ivrig så jeg fikk testet "emergency" knappen ute så den falt fra ca 7meter og rett i snøen. Hvorfor? Går man ut når det er vind skal man huske å sette den i utendørs modus (feil 1), ta av indoor EPP skallet og sette på outdoor skallet (feil2) og til sist huske ?flat trim? før takeoff (feil3). En kombinasjon av disse 3 feilene gjorde at jeg mistet kontroll og vinden tok overhånd. Heldigvis gikk alt bra og modellen ble hengt til tørk over natta. Dagen etter tok jeg den med på jobben, her har vi et stort lager jeg kan teste på. I dag gikk alt så mye enklere.
|
[Yo]ZdGW1Vc4AlA[uT]ZdGW1Vc4AlA[ube]
Video: Testflight
|
Testing/Konklusjon:
Dronen oppfører seg stabilt i hover og flyving men jeg har opplevd å miste forbindelsen et par ganger, dette er ikke skummelt siden modellen stopper opp og står i hover til signalet er tilbake. Måtte starte programmet på nytt på iphonen og når signalet kom tilbake landet den pent og pyntelig. Husk at modellen veier bare 405gram og ikke tåler mye vind!
Jeg synes den har fått mye juling i løpet av de 3ukene jeg har testet den og har ingen ting å utsette på holdbarheten. Den har vært i flere snøfonner, lyktestolper og trær. Ingen ting har klart å ta knekken på den enda men jeg er sikker på at om man går inn for å knuse den så klarer man det. Mye moro!
+ Stabil + Tåler en smell eller ti + Lett å kontrollere, mister du kontrollen så bare slipp alt så går den i hover.
- Laderen - Mistet forbindelse flere ganger utendørs
|
" />
BILDE: Slik ser det ut på Iphone. Får ultrasound alert om du flyr over "puddersnø", sensoren blir lurt.
|
Kommer senere:
- Teste med GoPro HD - Utendørsfilm! - Software testing
|