BILDE:
|
Førsteinntrykket
Båten kommer levert i en litt kjip, brun pappeske som er dekorert med et bilde av båten. Ikke veldig spennende ytre, men så er det jo det som ligger inni esken vi er ute etter. Når jeg åpner esken finner jeg båten trygt pakket. Den er overraskende liten, men til gjengjeld er det meget fin finish på den. Både når det gjelder skrog og utforming, men også lakk og dekor.
|
BILDE:
|
Montering
Båten krever nærmest ingen montering. Elektronikk er ferdig montert, så det eneste man behøver å gjøre selv er festing av ror, og antennerør. Antennerør er bare å få tredd antenneledningen gjennom, og presses på plass, slik vi er vant til på alle radiostyrte biler og båter.
Roret kommer umontert for å beskytte ror og rorinnfestning i frakt. Dette monteres enkelt på et par minutter. Nødvendig umbrako følger med i pakken. Det eneste man må passe på, er at roret blir rett. For å få roret rett satt jeg derfor på radioen, og strømmen på i båten. Da fikk jeg nullstilt servoen før jeg skrudde fast staget som gikk til roret. Mitt førsteinntrykk var at her var det lite rorutslag. Ved videre ettertanke kom jeg frem til at det kanskje ikke var så dumt, i og med at dette skal være en meget rask båt. For mye utslag vil da gi en brå slutt på morroa. Jeg bestemte meg derfor å stole på produsenten, og gjorde ikke noen videre justeringer på å rorutslaget.
Radioen som fulgte med båten var til forveksling lik HPI sine radioer. Om det er samme type, eller en kopi vet jeg ikke. Radioen var uansett helt grei, og god for å være en radio medfølgende et RTR kit.
|
Bilde: Vannvittig fart på båten
|
Tilbehør
Båten leveres nærmest komplett. Det man ikke finner i eska, men som er nødvendig for å komme i gang er drivbatteri til båten, lader til dette, 8x AA batterier til sender, og tape for å feste toppdekselet.
Til lading benyttet jeg min Hyperion EOS0606 lader. Det finnes selvsagt rimeligere alternativer, men dette er en meget god allround lader til en fornuftig pris. Kan anbefales.
Til drivbatteri benyttet jeg et 3S 11,1V Align 2250mAh, og til senderen var det jo bare vanlige AA batterier.
Hva slags tape jeg skulle benytte til festing og tetting av toppdekselet var jeg noe usikker på. Etter å ha forhørt meg litt ble jeg anbefalt vanlig tynn gjennomsiktig kontortape. Jeg hadde en rull scotch på kontoret, som da passet ypperlig.
|
Bilde: Spruten står høyt
|
Tetting av båten
Dekselet oppå båten, som gir tilgang til alt innvendig(motor,batteri,regulator osv) har ingen festeanordning. Dette synes jeg i førsteomgang var merkelig, og tungvindt. Ingen klips eller fester på noen måte. Dette er trolig gjort for å "tvinge" brukeren til å tape det på plass. Ved å benytte tape rundt alle kantene henger dekselet som støpt, og ser ut som en del av skroget. Fordelen, og grunnen til at det skal tapes, er at om du gjør dette riktig, så blir båten vanntett.
Litt tungvindt er det å ta av tapen hver gang man skal komme til batteriet for å slå av/på strømmen. På den annen side viste det seg å være verdt det da båten gikk rundt. Båten ble liggende på hodet ved et par anledninger, men ikke en dråpe vann hadde kommet inn i båten. Selv om båten lå opp ned ganske lenge før vi rakk å komme til å snu den, så holdt båten seg knusktørr innvendig. Hvorfor er dette viktig? Fordi elektronikken ikke tåler vann/fukt. Er det da verdt den lille ekstra jobben å tape? Ja.
|
Bilde: Båten med buken opp. Heldigvis var stranden ekstremt langgrunn
|
Bilde: Vannet var kaldt, men båten må jo hentes
|
Kjøring
Båten har god wow-faktor når man gir gass for første gang. Imponerende toppfart på den lille tassen. Båten beveger seg fint på vannet, så den er enkel å håndtere. Man bør likevel ha litt erfaring med radiostyre biler eller båter i forkant. Båten går vanvittig fort, så feilmanøvrering kan få kjedelige utfall.
Da jeg monterte båten stusset jeg på at båten hadde lite rorutslag. Når man gir på skjønner man fort at det er mer enn nok. I høy fart må man være forsiktig med hvor mye man beveger roret. Hadde det vært mer utslag ville det lett gått galt. I sakte fart derimot oppleves roret noe annderledes, og man får ganske dårlig svingradius. Forsåvidt ikke så farlig, da man gjerne kun kjører sakte til og fra land.
Båten er liten og spretten. Man må være på vakt for selv de minste bølger. Selv om båten er forholdsvis stabil, så skjer ting fort. Treffer man bølgene feil kan båten flippe rundt. Får man først båten ut av kontroll bør man slippe gassen med en gang, se at den stabiliserer seg i vannet, før man gir på på nytt.
Den vanvittige farten på båten gjør den meget morsom å kjøre. Er man i tillegg flere båter samtidig blir det enda morsommere. En rundingsbøye eller to, og racet er i gang!
|
Bilde: Båten stikker ikke dypt, så man kan bevege seg nær land hvis man tørr å risikere ror og propell
|
BILDE:
|
Velt
Skal man kjøre fjernstyrt båt bør man alltid ta høyde for velt eller motorproblemer, og at man må få hentet båten midt ute på det blå. Det enkleste er jo selvsagt å benytte en stor båt man kan kjøre ut med selv, men det er det jo ikke alle som har tilgjengelig. Alternativt kan man jo ha med seg en gummibåt, er det varmt i vannet kan man svømme, eller passe på å kjøre et sted det er langgrunt. Noen ganger klarer man også å "dytte" båten i land med en annen båt hvis man kjører flere båter sammen.
Jeg valgte å kjøre et sted det var ekstremt langgrunt, slik at jeg hadde mulighet til å vasse ut å hente båten. Temperaturen var ikke spesielt høy, så det var en kald opplevelse. Det er likevel en praktisk løsning, selv om fralandsvinden var en risikofaktor. Tross litt kalde føtter etter et par velt, var vassingen verdt det. Kjøring av båten gjorde opp for det og mere til!
|
BILDE:
|
BILDE:
|
[Yo]o8zyi2gMGi0[uT]o8zyi2gMGi0[ube]
Video: Testkjøring av Jolly 620. Liten båt, mye kraft, og mye moro!
|
Pluss
- Vanvittig fart og akselerasjon - Gode kjøreegenskaper - Båten var 100% tett, selv etter flere velt
|
Minus
- Litt ustabil i mye vind - Deksel må tapes fast hver gang man har hatt båten åpen
|
Bilde: Det er bare såvidt båten er nær vannet når man gir på
|
Konklusjon
Meget morsom og hissig båt. Båten er litt liten, og behøver flatt vann, og det bør ikke være for mye vind. Likevel er størrelsen en fordel, da båten er liten og lett å få med seg. Alt du trenger er selve båten, radioen, en taperull, og kanskje et par ekstra batterier. Båten ga meg en positiv opplevelse, og kan absolutt anbefales. Enda gøyere er det å kjøre flere samtidig!
|