Gratis frakt ved bestilling over 200 kr.

Innkjøring av nitro-bilmotor

Innkjøring av nitro-bilmotor

Det finnes mange teorier på hvordan man best skal kjøre inn en nitromotor. Her er en beskrivelse på innkjøring av nye Nitromotorer til bil, skrevet av Egil, Team Elefun fører.

Skrevet av Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

1. Riktig temperatur

Når man skal kjøre inn en ny nitro ABC-motor så er det ett par ting man må ta hensyn til. Lufttemperatur ute og motortemperatur. Er det kaldt ute, dvs minusgrader eller kaldere enn 10 plussgrader så anbefales det IKKE å kjøre inn motor. Årsaken er at man da vil få store problemer med å få motor varm nok. Den største feilen man kan gjøre under innkjøring er om motor er for kald. Tenk deg når den er ny, så er stempel og foring veldig trang. Når du får tempen opp i mot 95 grader så utvider foringen seg mer enn stempel og friksjonen blir mindre. Hvis du da kjører inn en motor la oss si 2-5 tanker med en temp på under 50 grader, så slites motoren veldig mye fordi friksjonen er for stor. Men med riktig temp på motor så er friksjonen moderat. Poenget med innkjøring er å la alle slitedeler få gått seg til før man belaster motor for fullt. Man forkorter levetiden drastisk på motor ved feil innkjøring.


2. Forbredelser

Vi antar at det er en RTR bil til en førstegangskjøper. Da skal nålene på forgasser være sånn noenlunde riktig justert slik at motor er lett å få start på. Det betyr IKKE at de er justert til rett innkjøringsmetode.

Hell fuel i tanken. Ta av trykkslangen på eksosen og blås inn luft i tanken samtidig som du åpner gassen på fullt. Da ser du fuel i slangene komme inn i forgasser.


2.1 Tips

  • Tape kjøletoppen med sølvteip. Dette for at varmen skal holde seg i motor og ikke bli avkjølt.
  • Det kan være lurt å plassere bilen på en eske eller lignende, slik at hjulene står fritt under innkjøring.
  • Varm opp motor med hårføner, jada hent mors beste verktøy og misbruk det på din nye bil :-) Varm med full guffe i ca. ett minutt.



Det lønner seg å sette bilen på en liten eske eller lignende ved innkjøring av første tank.

3. Start motoren

Sett på gløder og dra i snora. Hvis motor starter lett så prøv å juster tomgangen(bitteliten svart skrue på skrå i forgasser) slik at motor ikke har for høyt turtall. Når bilen står på en kloss e.l., så skal ikke hjula gå rundt. Skrur du inn skruen så øker turtall, skrur du ut skruen så synker turtall. Mål tempen ofte med en IR Tempgun. Se at tempen øker jamt og trutt.


4. Juster LSN - (Low Speed Needle)

Hvis motor kommer raskt opp i høy temp så må man skru ut LSN(se manual til din motor). Skrur man ut LSN så synker turtall fordi motor får mer fuel. Her må man kanskje justere tomgangen etterpå. Hvis tempen ikke øker så må man skru inn LSN. Altså gi den mindre fuel. Da vil nok turtall øke og man må justere tomgang igjen. Prøv å holde motor mellom 85 og 95 grader. La motor svive en hel tank på tomgang med den tempraturen. Stopp motor før tanken blir tom, husk å sett stempel i bunn under avkjøling. La motor kjøle seg helt ned.


De fire justeringsskruene du finner på en vanlig nitro bilmotor.

5. Kjør rolig et par tanker

Neste tank starter du på samme måte, men denne gangen skal du kjøre litt på bakken. Kjør frem og tilbake helst på en jevn og rett plass. Bruk gassen aktivt. IKKE hold en jevn gass, men varier turtall hele tiden. Ikke gass mer enn halv gass på denne måten i to tanker til. Fremdeles så må tempen ligge mellom 85-95 grader. La motor kjøle helt ned mellom alle tanker i innkjøringsperioden. Dette er kjedelig, men verdt det, garantert. :-)


6. Juster HSN - (High Speed Needle)

Hvis motor stopper ofte under gasspådrag så er nok HSN(se manual) for rik. Da må du skru inn HSN slik at motor ikke stopper. Motor skal ha en 4-takters lyd unnder innkjøring. Den skal ikke hyle avgårde, da er HSN altfor tynn og må skrues ut. Hvis motor stopper med en gang man gir litt gass så er nok LSN for rik og må skrues inn. Hvis motor kutter helt eller får veldig høyt turtall raskt, så er nok LSN for tynn og må skrues ut litt. SKRU kun ca 1/8 omdreining av gangen.

De neste 5 tankene så magrer man LSN og HSN gradvis under innkjørningen. Behold teipen på selv om det er +10 grader eller +20 i ett par tanker til. Til slutt så tar man av teipen og kan starte finjusteringen av motor.


7. Mid range

Mid range needle har vi så langt ikke nevnt. Dette fordi en gjennomsnittsbruker normalt ikke skal behøve å gjøre noe med denne. Skruen skal være justert flush med kanten rundt, og her skal den i de aller fleste tilfeller stå.


Team X-Ray 808 Buggy

Slitedeler og vedlikehold

Basis slitedeler i en motor består av foring(messing), stempel(aluminium). råde, veivaksel, front og baklager. Stempel er festet til råden som går inn på enden av veivaksel. Veivaksel sviver rundt inni front- og baklager. Alle disse delene slites raskt ved feil bruk. Bruker man f.eks ikke afterrunolje så risikerer man at det dannes rust på veiv og lager. Da tar det ikke lange tiden før lagrene blir slakke og man får motorproblemer.

Ved feil innkjøring eller for varm motor ved vanlig bruk så slites stempel og foring. Blir stempel/foring utslitt så vil motor gå dårlig, stoppe ofte og vanskelig å starte når den er varm. Blir det slakk i råde, så vil motor ete plugger som godteri og stoppe ofte.

Første tegn på om motor er slitt på noe vis er at tomgangen blir vanskelig å justere eller at motor ofte stopper ved tomgang. Det utifra at motor er riktig justert på dysenålene selvsagt.

Lagerras kan man sjekke ved å nesten holde igjen foran eksostuppen og høre på motor lyden. Høres det ut som den bråker/skrangler fælt så er lagrene slitte. En motor med gode lager er nesten lydløs. Man bør skifte lager med en gang man har mistanke om dette, fordi man raskt sliter veiv og i verste fall kan ødelegge mer enn man trenger ved å kjøre for lenge med dårlige lagre.


Se artikkel om
E-Revo Test
Fjæringens virkemåte i en 1:8 Buggy