Hva finner vi i boksen
Etter en forespørsel til Elefun om å få teste denne modellen, varte det ikke mange dagene før pakken med alt jeg trengte lå på byggebordet hjemme. Etter et langt opphold fra alt som har med jet å gjøre, gledet jeg meg til å teste denne lille "søte" jetmaskinen.
|
|
Slik ser esken ut
|
Og slik ser innholdet ut inkl. tilbehørspakken
|
Alfa Models har det jo med å lage flotte skalamaskiner i lett styropor og denne var intet unntak fra regelen. Kropp og vinger kommer ferdig lakkert og det er egentlig bare mindre montering før denne kan kalles flyklar. Det følger med to sett med dekaler som festes ved å dyppe dekalene i vann og overføre de på flyet. Ettersom jeg fikk flyet med tilbehørspakken fulgte det også med motor, regulator, 2 stk mikro servoer og 1 stk batteri oppi esken. Dermed skal alt være klart for å sette i gang med monteringen.
|
En grei monteringsoversikt følger med i tillegg til manualen
|
Hoveddelene i kitet lagt ut
|
Monteringen
Monteringen starter i dette settet med motoren og viften. I all hovedsak er dette en enkel og rask montering med ikke altfor mange deler. Viftehuset er forøvrig i karbon og har en fin finish.
|
Alle delene i viftemonteringen, legg merke til spacer mellom motor og vifte
|
Jeg brukte en kombinasjon av det grønne limet som fulgte med til å lime viftespacer til motoraksling og selve viften til denne spacern igjen, mens jeg brukte vanlig blå locktite på skruer som gikk i metall.
|
Viftehus i karbon og motor fra Hyperion
|
Her ser man det grønne limet brukes til å lime spacer på motoraksling
|
Det som er verdt å legge merke til når man bruker hyperion motoren, er at den passer veldig bra så lenge man bruker den rette typen festeskrue som medfølger. Det er nemlig to tykkelser som følger med og man må bruke den tykkeste skruen for å feste motoren til viftehuset. Hvis man ikke er nøye med det vil viften kunne flytte på seg inne i viftehuset som kan resultere at viften tar borti viftehuset.
|
Husk å feste motor med riktig type skrue for å forhindre at motor flytter på seg
|
Viftehus med motor, vifte og spinner på plass
|
En annen ting som også er viktig å tenke på når man monterer denne viften er at man må være nøye med balanseringen, min vifte krevde ingen justeringer men det kan hende din gjør det. Når alt er justert og balansert er det bare å lime på spinneren med det medfølgende grønne limet. La så alt tørke i minst 30 minutter og dobbelsjekk alt med å teste enheten før du monterer den i modellen.
Når vifteenheten er ferdig går man videre til monteringen av vingen. Det første man bør gjøre der er å sjekke om overføringstuben som er støpt inn i vingen ikke beveger seg inne i vingen. Gjør den det er det veldig viktig at denne blir festet skikkelig eller så kan du risikere å miste kontrollen over modellen pga. tapt balanserorskontrol. Selv brukte jeg UhuPor til å feste mine overføringer men hvilket som helst lim som funker på styropor funker bra.
|
Festing av overføringer med UHUPor
|
Montering av servoen i vingen
|
Monteringen av servoen i vingen er en enkel jobb og gjøres raskt ved å lime den fast i vingebunnen samtidig som man fester overføringen til servohjulet med den medfølgende hardwaren. Når servoen er på plass gjenstår det bare å lime fast vingen til kroppen med epoxy. Ta deg god tid her til å få denne på rett.
|
Når vingen er på plass på kroppen kan man tenke på å få montert høyderoret til kroppen. Dette er en veldig enkel jobb som innebærer å lage en slisse i kroppen hvor avstiveren skal limes fast. Her er det viktig å huske sørge for at denne er pararell med vingen du nettopp limte fast. Når denne er festet kan høyderorene enkelt limes fast på hver side med UHUpor eller epoxy.
|
Høyderoret er en enkel affære å få riktig
|
Høyderoret på plass, enkelt og raskt
|
Nå som høyderoret og vingen er på plass er det på sin plass å starte med innmaten i kroppen. Det hele begynner med å få løs luken som er teipet på kroppen. Bruk en kniv for å enkelt få den løs fra kroppen.
|
Luken er teipet fast fra fabrikken og denne må kuttes for å komme til innvendig
|
Inne i kroppen vil du finne de delene som utgjør ductingen av motorenheten. Den hvite delen er i styropor og er todelt og er enklere å ta ut når du tar av teipen som holder den sammen. Den må uansett deles når du skal ha den inn igjen. Deretter tar du ut den bakre delen av ductingen gjennom motorspantet. Nå som alle ductingdelene er ute passer det godt å lime fast motorspantet skikkelig. Mitt var nemlig litt løst og nå er det enklest å komme til motorspantet.
|
De komponentene som utgjør ductingen i flyet
|
Pga, korte ledninger på motor og regulator var jeg nødt til å modde viftehuset litt
|
Når du har fått festet motorspantet skikkelig trer du den klare bakre delen av ductingen over viftehuset og teiper den fast med klar teip. Denne trer du så inn gjennom motorspantet og fester med tre små skruer.
|
Bakre del av duct og voftehus på plass i modellen
|
Det neste man gjør da er å tre på plass de fremre to halvdelene av ductingen. Dette var litt knotete og trangt å få til men det gikk med litt tålmodighet. Disse teiper du bare sammen med klarteip når de er på plass. Presto! Du har nå et komplett viftesystem som er faktisk ganske effektivt med god gjennomstrømning takket være god diameter på ductingen hele veien samt godt designet innsug.
|
Ducting ferdig
|
Da er det ikke mye igjen som gjenstår av monteringen, men før vi setter på strøm og slipper vifta løs må man få inn høyderorsservoen og mottakeren. Vi må heller ikke glemme batteriet. Høyderoret er som med balanseroret veldig enkelt å få til skikkelig bare man passer på å feste roroverføringene godt. Jeg har laget et ekstra festet i tillegg til å feste de i motorspantet. På den måten hindrer man slark i overføringen, noe som er vesentlig å få bort i en rask modell. Selve servoen limes rett på siden av kroppen rett over balsaavstiveren som limes først inn under servoen.
|
Høyderorsservo på plass
|
Her ser man hvordan jeg har støttet opp overføringene, kroppen også med en balsalist
|
I tillegg til å støtte opp overføringene til rorene følte jeg også at man trengte å støtte opp kroppen der hvor luka er kuttet ut. Dette gjorde jeg enkelt ved å kutte til en balsalist og limte den fast i toppen på kroppen. Hvis du husker fra tidligere så var ledningen som kobler sammen regulatoren med batteriet også litt kort så jeg ble nødt til å lage en skjøtekabel og fikk stukket den ene delen av kabelen inn i canopyen.
|
Her ser man hvordan batteriet får plass, og hvordan skjøtekabelen er strukket
|
Her ser man støttelisten, skjøtekabelen og Lipowarnings LED`n som følger med ESC`n
|
Flyging og konklusjon
Ja, da var alt montert og merker lagt på modellen. Får bare håpe at merkene sitter like godt som de var enkle å legge på.
|
Nå gjenstår bare litt luft under vingene
|
Statiske tester
Har også kjørt et par statiske tester av systemet og resultatet ble følgende:
Test med fullt statisk pådrag: Volt/Ampere/Watt Hyperion 3s 1200mah 20c: 11/12.5/137 Wanma 3s 1200mah 10c: 10.6/11.7/124
Så resultatet av testen viser at selv om Wanma batteriet er helt nytt (har kun en lading) i forhold til Hyperion batteriet så leverer det faktisk ganske bra og tett oppunder Hyperion sitt batteri. Maks verdier jeg kunne få ut av systemet med et større batteri var 150 watt og 13 ampere.
|
Flygingen
En tåkefyllt og regntung ettermiddag i begynnelsen på desember ble dagen hvor Skyhawk`n skulle få luft under vingene for første gang. Da jeg annkom stripa var jeg helt alene og det var et svakt drag fra nord. Stripa var også dekket av cirka 10 cm med snø som skulle fungere veldig fint som underlag å lande på. Det var lavt skydekke og himmelen hadde mistenkelig lik farge som det Skyhawk`n hadde men heldigvis er det endel røde og store merker på flyet som gjør at det skiller seg ut fra bakgrunnen, bare ikke fly for langt unna hehe.
|
Enkel å få i lufta
|
På vei inn i en low sweep
|
Etter en rask preflight som innebærer rorsjekk, sørge for at alle luker er festet skikkelig og en rekkevidde sjekk var jeg klar for første kast. Nesa inn mot vinden, full gass og et lett kast i retning rett over horisonten hadde flyet flygende i en fin stigende bue. Ingen problem å håndkaste flyet ihvertfall. Når man har kommet opp på en passe høyde ble det et par klikk på rorene for å komme i trim. En split S og det var tid for å sjekke topphastigheten. Farten er etter min mening helt på høyde med det den burde være for dette oppsettet, ikke altfor fort men akkurat passe. Oppsettet som jeg har i dette flyet vil ikke gi noen uendelig vertikal performance men vil holde god flyt i flyet gjennom hele sortien. For vanlig cruising rundt holder det med kvart til halv gass, det gir en passe skala hastighet. Det eneste man må huske på er at med deltavinge så må man gi litt gass i krappe svinger for å beholde momentet
|
Lowpass til ære for fotografen
|
Enda en lowpass
|
Så var det tid for å teste litt akrobatikk. Dette flyet er jo ganske godt kjent for å ha god rollrate og den skuffer ikke på det feltet. Ved fullt utslag på bal.rorene vil du ha en rollrate på en roll pr.sekund tenker jeg. En god ide her er å bruke litt expo. I mitt oppsett bruker jeg 40% expo både på høyderor og bal.ror. Så var det tid for loopen, full gass og horisontal inngang. Flyet mister ganske mye fart i toppen av loopen og vil trekke ut litt da flyet mangler sideror for å holde retningen. I et oppsett på 150W har man desverre ikke allverdens med power til akrobatikk men den gjør fint de mindre vertikalt krevende manøvrene. Se filmen jeg har laget for å se akkurat hvor mye power flyet har.
|
Rett før landing på buken
|
Etter cirka 6 minutter med morro viste lipovarsleren at det var på tide å lande flyet. Etter å ha satt den opp i et litt lengre innlegg en vanlig var det bare å bruke gassen til å kontrollere gjennomsynken og flyet bremset opp til en nydelig landing rett ved føttene mine. Flyet har veldige ærlige egenskaper ved lav hastighet men det forutsetter at du holder flyet nogenlunde level. En særdeles artig fly maskin å fly og i tillegg veldig enkel å ha med sep på stripa da den tar nesten ikke noe plass. I tillegg er det jo noe man ikke ser altfor ofte på stripa og man får jo litt ekstra oppmerksomhet på grunn av det. Når man kom hjem var det på tide å sette batteriet på lading og laderen viste 22% gjennværende effekt i batteriet og det er helt perfekt i forhold til hvor mye man bør ta ut av et lipo batteri. Lipovarsleren fungerte derfor akkurat som bestillt og er en veldig grei indikasjon på når man bør lande og LED lampen var veldig enkel å se i luften. Dette er en veldig grei og enkel måte å se de faktiske forhold for ditt batteri isteden for å stole på en timer som man ofte glemmer å starte.
|
Konklusjon
Etter min mening er dette en flott liten jet maskin å starte med, kansje ikke den mest stabile i lengdeaksen men så hadde jo orginalen en veldig god rollrate også hehe. Sammen med tilbehørspakken som Elefun kan sende med blir dette en veldig komplett og velfungerende løsning som vil gi de fleste mye morro for pengene. Under følger en oppsummering av hva jeg mener er attributter som definerer dette settet. Til slutt vil jeg takke Elefun for komplett testmodell og god service som vanlig, og så vil jeg takke Alf W. Hansen for bildene og filmen.
|
|
Minus
- Løse overføringer må festes
- Kroppen må avstives ved luke
|
Positivt
- Rask å sette sammen
- Lipo varsler som fungerte veldig godt
- Ser veldig bra ut
- Flyr veldig bra, stabil og har et bredt farts register
- Enkel å håndlaunche
|