Enkel løsning
Hvis man ikke ønsker å eksperimentere, så er utgangspunket 80.000 foran og 60.000 bak. Dette gjelder for X-Ray NT1. Da får man en enkel og lettkjørt bil. For andre modeller så vil kanskje ikke dette være kurante verdier. Stor variasjon fra hva slags modell man har.
|
Oljens tykkelse
Man bruker som regel kun oljer med verdier fra 10.000 og opp til 300.000. Diffens fysiske størrelse er av stor betydning for hva som er korrekt oljetykkelse. Noen modeller har en relativt stor diff og trenger da tykkere olje for å oppnå samme effekt som en diff med liten fysisk størrelse.
Sjekk med produsenten av din bil om hva som er ?normale? verdier. Det finnes også mange forum med mye info på nett.
Diffoljen brukes i hovedsak for å oppnå maksimalt grep under gitte forhold. Er det glatt, så må man da selvsagt bruke tynnere olje enn når det er godt grep. Vica verca.
|
Hvordan velge olje
I en onroad bil er det ingen centerdiff som i en buggy, og man har da full 4wd hele tiden. Poenget da med oljetykkelsen foran og bak er å justere bilen slik at man får full utnyttelse av veigrep, kontra egne ferdigheter. Det hjelper ikke med differ beregnet for supert grep og super sjåfør, når man skal ?leke? på en parkeringsplass.
|
Tabell over effekt av ulike valg
|
Utvalg av diffolje
Det finnes utallige merker som fører diffolje, og de fleste kan brukes om hverandre. Selv bruker jeg gjerne diffolje fra X-ray. De leverer et godt utvalg av diffolje i de fleste tykkelser. Følgende finner du link til de ulike X-Ray diffoljene.
Jo høyere nummerbetegnelse, jo tykkere er olje. F.eks er 1.000 tynn.
|