BLACK WEEK! 10% PÅ NESTEN ALT!
Kjøp nå, betal om 60 dager!

Forgasserjustering på bensinmotorer

Forgasserjustering på bensinmotorer

Grei og oversiktelig artikkel om justering av forgassere på bensinmotorer.

Skrevet av knutJ - 01.11.2024 14:50:05

Innledning

Denne guiden er først og fremst skrevet på bakgrunn av erfaring fra Walbro forgassere, men kan gjerne også være retningsgivende for andre forgassere. Guiden har jeg (Anders Hauge) funnet på nettet (husker ikke hvor) og den er fritt oversatt til norsk.

Fremgangsmåten fungerer utelukkende best for de som har grei tilgang til nålene mens motoren går, også på full gass. Det er tungvindt og upraktisk å måtte stenge motoren for hver enkelt justering om man ikke kommer til nålene, så da vil jeg nesten anbefale å sette motoren i en rigg for å gjennomføre justeringen. Den enkle måten jeg ser noen velger er å bare skru av motoren fra torpedoveggen slik at bukken henger på, for så å bare skru den inn i et tre eller annet vertikalt egnet sted man kan stå på siden av, med selvgjengende skruer.

De fleste motorfabrikanter justerer inn motorene slik at de går når de sendes ut fra fabrikken. Det betyr ikke at de kommer perfekt justert, men at de skal starte og gå med de innstillingene de har når de sendes. Derfor må motoren finjusteres av oss for at de skal yte maksimalt.

Walbro forgassere har, i likhet med andre forgassere uten flottørkammer, to nåler. High-speed nålen er merket med ?H? og lowspeed nålen er merket med ?L?. Det er viktig å huske på at lowspeed nålen alltid er aktiv og at highspeed nålen kun er aktiv over ca. ¼ throttle. Lowspeed nålen er som oftest den som er nærmest motoren. Merk at justering av nålene på en slik forgasser skjer i svært små step. Veldig små justeringer som 1/16 omdreining kan være nok til å gjøre en endring.


Tomgangs justering

1. Åpne begge nålene 2 omdreininger. Dette vil gi en rik innstilling.
2. Start motoren med throttle på en litt høy tomgang, og la den gå seg litt varm.
3. Juster lowspeed nålen (L) slik at du får best turtall, og åpne den deretter ¼ turn.


Dette vil fungere som utgangspunkt for videre justering. Nå kan vi stille inn high-speed nålen.


Full gass justering

1. Øk sakte turtallet til full throttle.
2. Dersom motoren går for rikt justerer du forsiktig inn high-speed nålen til den ikke går for rikt lenger, men ikke mer enn det.

Dette er basisjustering hvor motoren vil gå greit uten fare for skader pga for tynn blanding. Dette er en bra innstilling å kjøre inn motoren på. Etter at motoren har gått i fem minutter kan man sjekke pluggen. Der burde ha en sandaktig brunfarge, eller ørlite mørkere, men ikke sort. Er den sort er blandingen nå for rik. Dersom den er blek eller hvitaktig er blandingen for tynn og det kan skade motoren.


Midrange-/ finjustering

Denne finjusteringen kan kun gjøres etter at motoren er innkjørt. Dersom man forsøker å gjøre denne justeringen før den er innkjørt vil innstillingene forandre seg og de må gjøres på ny. Så langt har du kjørt motoren med en rik tomgang, og en noe rik full-speed innstilling. Dette forårsaker ?firtakting? i midrange området.

1. La motoren bli varm og gi full gass til turtallet har stabilisert seg.
2. Trekk sakte av på throttle inntil motoren begynner å firtakte.
3. Skru forsiktig inn low-speed nålen til den går rent igjen.
4. Gå tilbake til full throttle og juster full-speed nålen til maks turtall. Dette må gjøres på nytt siden vi har justert på low-speed nålen, og som nevnt er den aktiv i hele registeret
5. Juster så high-speed nålen 1/16 omdreining ut igjen.
6. Fra full throttle reduser sakte igjen til motoren begynner å firtakte. Nå skal dette skje på et lavere turtall enn sist.
7. Gjenta nå punktene fra punkt 3 til 7 til den går rent i hele registeret, muligens med unntak av litt høy tomgang.

Sjekk at motoren throttler som den skal (at den kommer med en gang du gir gass). Dersom den nøler løser du det ved å justere forsiktig ut på low-speed nålen til den throttler fint. La motoren gå en stund på tomgang og se at den fortsatt throttler fint.

Du skal nå ha en motor som går rent og pent i hele registret (kanskje bortsett fra litt høy tomgang), og som throttler fint.


Avslutning

Takk til Anders Hauge for denne artikkelen!


Se artikkel om
Multiplex Parkmaster 3D
Test av Dynam Cessna