Fjæringens virkemåte i en 1:8 Buggy

Fjæringens virkemåte i en 1:8 Buggy

Her er en kjekk tabell som viser hva slags egenskaper de forskjellige fjærene utgjør. Jeg har tatt utgangspunkt i en X-Ray 808 1:8 buggy.

Skrevet av Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

Enkel løsning

Hvis man ikke vil eksperimentere, så er utgangspunket en litt hardere fjær foran og en mykere fjær bak. Da får man en enkel og lettkjørt bil. Dette vil imidlertid ikke være kurante verdier for alle modeller. Her kan det være store variasjoner avhengig av hvilken modell man har, så ta en titt i manualen din etter hva som passer best til din bil.


Hva gjør fjæren

Fjærer er med på å bestemme hvor mye av bilens vekt som blir overført til hjulet, og hvor raskt demperen går tilbake til utgangspunktet. I følgende tabell kan man se hva som skjer ved de forskjellige hardhetene på fjærene.


Oversikt over hvordan man vil merke effekten av ulike fjærer

Dempernes plassering

Plasseringen av hele demperen på bilen er også en viktig faktor. For enkelhetens skyld så kan man si som følger:

1: Jo rettere demperen er plassert i (lodd) så får man en bil som takler dumper veldig bra, hardere demping, raskere styring, bedre grep i sving.

2: Jo mer på skrå demperen er plassert så får man følgende effekt: Øker stabilitet, større svingradius, mer lettkjørt, mykere demping.


X-Ray 808 dempere

Utvalg av fjærer

De aller fleste bilmodeller kan man få kjøpt fjærer til av ulik tykkelse. Kjøper du blandt dem som er beregnet for din bil, er du sikker på å få en som passer. Utover det kan man ofte finne fjærer av andre fabrikat som passer din 1:8 buggy, da mange biler kommer med relativt like dempere.

Følgende er linket til fjærene for X-Ray 808. Jo høyere C, jo stivere fjærer.


Se artikkel om
Innkjøring av nitro-bilmotor
Demperoljens virkemåte i en 1:8 Buggy
Relaterte produkter