BLACK WEEK! 10% PÅ NESTEN ALT!
Kjøp nå, betal om 60 dager!

Precision Aerobatics Ultimate AMR

Precision Aerobatics Ultimate AMR

Precision Aerobatics har hatt gjort en formidabel jobb med sine karbon/balsa-konstruksjoner og nå har de sluppet en Ultimate i fin elektrostørrelse. Kombinasjonen av lett modell og en egenkonstruert serie med børsteløse motorer med meget god ytelse og virkningsgrad gjør PA til en av de ledende på mindre elektromodeller. Denne modellen er forholdsvis stor til å fly på 3S batteri, men den veier kiloen flyklar og motoroppsettet gjør den til en rakett!

Skrevet av ALF WILHELM HANSEN - 01.11.2024 14:46:31

Innledning

Jeg har 3 av PA sine tidligere modeller og kvaliteten er høy og gjennomgående. Denne gangen kom det en skikkelig gress-grønn Ultimate i godt pakket eske. Vingen er hele og balanserorene er allerede hengslet.


BILDE: Hele vinger og høy grad av ARF



Etter en kjapp kikk i esken kunne jeg konstatere at denne ville være meget rask og enkel å sette sammen. Det som tar lengst tid er å linke rorene samt sette opp støyttene til den øvre vingen.

Manualen er grundig og god og består av en god miks av bilder og forklarende tekst.

Utstyret som var plukket med ser dere av bildet under.


BILDE: Thrust motor og Quantum ESC har vist seg å være en meget god kombinasjon

Montering

Det aller første jeg gjør er å finne frem den tynne tuppen på loddebolten slik at alle åpninger kan svis av med denne. Det lager fine hull og filmen smelter litt inni kanten og holder seg fint.


BILDE: Jeg bruker en tynn spiss på loddebolten for å fjerne film, enkelt og forsegler kantene



Starter så med vingene og gjør begge to klare. Fester til stag mellom kropp og vinge og vinge til vinge er allerede limt inn i vingen.


BILDE: Karbonfestene mellom undre og øvre ving er allerede limt på plass



Så eneste som skal limes inn er selve rorhornene. Disse er forskjellige så pass på å få riktig horn på riktig sted.



BILDE: Rorhornet som skal festes i nedre rorhorn og ving

BILDE: Her ser man rorhorn og link til servo i undre ving samt festet til link og øvre ving

BILDE: Og selve linken mellom undre og øvre ving som også er justerbar



PA bruker denne typen linking på alle sine mindre elektriske modeller så de av dere som har en tidligere PA modell vil kjenne dere igjen. En karbonstang som har en z-bend metallstang limt på seg og sikret med tråd rundt med krympestrømpe utenpå. Disse er sterke og lette, men man bør være pinlig nøyaktig i den andre enden som man selv må tilpasse og lage. Første regel er i hvert fall å sette servoen med subtrim i eksakt i nitti grader samt ha roret nøytralt når man monterer.


BILDE: Tilpassing for å gi riktig lengde på linken

BILDE: Ferdig tilpasset og forseglet med krympestrømpe



Går videre med kroppen hvor understellet festes først. To skruer i hver understellslegg, hvorav en selvgjengende skrue og en vanlig skrue som skrus med Loctite ned i islagsmutter innlimt i kroppen.


BILDE: Alle deler til understellet. En treskrue og en 3 mm skrue som låses med Loctite



For å få inn staben må man kutte bort en del liten kile av kroppen.


BILDE: Servoer med skjøtekabel på plass. For å få in staben må en trekile kuttes ut i bakkant



Skjærer ut kilen slik at staben kan tres inn på plass og kan merkes slik at filmen kan kuttes bort.


BILDE: Ferdig utskjært og den medfølgende erstatnings trekilen prøves på plass



Staben er allerede ferdig hengslet og jeg limer inn både rorhorn og staben i en omgang og lar det tørke i fred før jeg linker denne opp likt som balanserorene.


BILDE: Klar til å sentreres og limes



Limte så på plass halehjulet og sideroret og linket det ferdig. Som nevnt i tidligere PA bygginger så ser halehjulsbraketten meget spinkel ut, men har fungert utmerket på andre PA modeller jeg bruker. Jeg sliper ned metallstangen på halehjulet og bunn av sideroret før jeg blander 30 min epoxy og limer da denne bøyde pianotråden samtidig som jeg legger armert blank tape over. Sideror limes med CA hengsler og linkingen er som resten av rorene.

Servoene til sideror og høyderor skrus fast bak i halen med korte linker og servokabler skjøtes med 30 cm forlengelseskabel frem til Spektrum mottakeren. Pass også på her at du er nøyaktig med vinklene slik at modellen blir best mulig mekanisk satt opp.



BILDE: Ferdig linket og limt stab med halehjulsbrakett i PA stil



Motorbukken må limes til kroppen og det er tabs som skal inn i kroppenvog låses med karbonstenger. Sjekk at den sklir lett på plass før epoxy påføres. Min måtte files litt for å passe 100 %. I tillegg er det noen hull i kroppssiden og motorbukken hvor karbonstenger skal stikkes inn og låse hele bukken til kroppen.


BILDE: Motorbukk tørr-prøves før den limes og låses med karbonstenger



Jeg limte disse også med epoxy slik at de ikke kan komme noen vei. Disse kan nok også låses med en dråpe CA. Det gjør det enklere om man skulle være uheldig og trenger å reparere.


BILDE: imt motorbukk som også er låst med karbonstengene



Firewall i motorbukken er tilpasset Thrust 40 motoren og det eneste som skal gjøres er å fjerne C-klipset foran på motoren slik at dette ikke subber i firewallen.


BILDE: En effektiv og god thrust motor hvor klipset foran er fjernet



Deretter skrur jeg motoren på plass med fire skruer og Loctite. De tre fasene kommer ferdig loddet med konnektorer. ESC får en liten bit dobbeltsidig tape på seg før den stripses fast til motordomen. Det siste som trengs her er å klippe til de to plastikk-scoopene for å få mest mulig kjøling over motor og elektronikk. Deretter limes de på hver sin side av motorbukken. Jeg bruker kontaktlim på dette da man kan lettere justere og det har fungert meget bra på tidligere modeller fra PA.


BILDE: Luft scoopene limes med kontaktlim, seig og sitter godt



Cowlingen festes med fire små selvgjengende skruer og jeg klipper opp fire strimler med papir på ca 10x1 cm. Deretter taper jeg de langs siden på kroppen slik at enden akkurat dekker der skruene er tenkt festet på kroppen. Merker av hvor jeg ønsker skruefestene og vipper så disse strimlene litt ut mens cowlingen settes på plass og sentreres. Merker av på cowlingen gjennom punktet jeg laget i strimmelen og borer opp med tynt bor før jeg skrur fast skruene.


BILDE: Avstand til spinner justeres pent før jeg borer opp gjennom papirstrimlene



Festet her er forsterket i karbon og du må bore opp en del for å få inn skruen. Tror jeg endte med ett 1,5mm bor for å ikke bruke for mye krefter på skruen og ødelegge sporet i den.


BILDE:



Så var det byggesettet med stag til øvre ving. Det er 6 karbonstenger som skal skrus fast i kroppen og forsterkes med noen skrå stenger.


BILDE: Deler til vingefeste til øvre ving



Setter alt sammen og strammer det bare forsiktig inntil slik at jeg kan montere både undre og øvre ving og få alt riktig før jeg strammer til. Er ikke mye vibrasjoner på en slik modell, men jeg sikrer uansett alt med Loctite slik at man ikke opplever deler som ramler av.


BILDE: Ferdig festet i kroppen og ikke dratt til før vingen er på plass for å sikre passformen



Jeg fikk med de oppgraderte hjulkåpene i karbon og disse er utfreste slik at de kan slides ned over skruen som fungerer som hjulaksel. Deretter skrur man en selvgjengende skrue innenfra hjulleggen og ut i hjulkåpen.


BILDE: Enkel og sterk innfestning på lekre karbonkåper, NB Option



Da var det egentlig bare å finne frem alle servokabel-ender og få disse inn på riktig plass i AR6100 mottakeren og programmere radioen (Spektrum DX7) som er unnagjort på noen strakser.


BILDE: Klar til jomfrutur

Oppsett, flytest og konklusjon

Utslagene ble satt opp mer eller mindre i henhold til manualen. Jeg valgte å sette maks mekaniske utslag på high rate og det fungerte meget bra. Kan være litt sensitiv på høyderor, men av balanseror kan man sette maks mekanisk utslag uten problem

En hook & loop stropp i velcro ble funnet frem og batteriet ble plassert nede i flyet for å finne ett godt utgangspunkt for anbefalt CG. Canopy er klar og skal bare tres ned på plass og sitter fast med magneter.


BILDE: Nydelig vintervær for jomfrutur

Testflyging

Ferdig flyklar endte den opp på snaue kiloen og det er utrolig bra for en dobbeltdekker på 114cm i vingespenn. Og dette merker man når man flyr den. Den flyr som en fjær og har en ekstrem manøvrerbarhet.


BILDE:



Første avgang skjedde vel på ca to meter og man kjente umiddelbart at det var lite vekt og mye vingeareal. Litt småtrim måtte til før jeg fikk testet ut mer morsomme øvelser.


BILDE: Litt vingerokk i høy alfa men alikevel 100% kontrollerbar og morsom



Den hovrer som en lek, utrolig lett. Fant ut at jeg kunne trekke batteriet ganske langt bak før den føltes for baktung og tror du skal ha det ekstremt langt bak om den skal bli flikkete. I høyealfa-øvelser har den litt vingerocking, men dette bedret seg også betydelig med CG lenger bak.


BILDE: På vei inn i hovring



I knivegg trekker den litt mot understellet på begge sider, men såpass lite at jeg ikke legger noe miks på den i første omgang. Dette er ikke en presisjons-kjerre, men en ren 3D maskin som klarer absolutt alle øvelser. Knivegg loop er morsomt og ganske spennende de første gangene men her har man full autoritet.


BILDE: En touch av nedror er det som trengs, inverted harrier er knallstabil



et er mye autoritet i alle ror og det eneste som mangler litt er balanseror når man hovrer. Skal du holde den stille og ikke torque rolle så må man bruke fulle balanseror.

Landingen er i gangfart og meget enkle. Allikevel kan den ikke kalles en nybegynnermodell. Den er lett og sterk i lufta, men den er også såpass lett bygget i struktur at den tåler ikke så mye av harde landinger eller utelandinger. Har man derimot kontroll på dette så er det en modell som kan flys av alle. Med små utslag flyr den rundt stille og pent.


BILDE: Synes modellen gjør seg flott i dette fargeskjemaet og skiller seg litt ut fra massene



I mye vind påvirkes den godt, men er allikevel fullt flybar. Det vanskeligste er nesten å ha litt fart på den under landing da den har en tendens til å bremse godt opp.


BILDE: Flyby for fotografen

Pluss:

Fin størrelse hvor den er montert til enhver tid
Rå 3D maskin
Raskt å montere
Meget lett
God kombinasjon av motor og ESC


Minus:

Er litt skjør på vei ut av hus og inn i bil


[Yo]wP0jbT7F77s[uT]wP0jbT7F77s[ube]
Video: En liten videosnurt av tidlige flygninger

Se artikkel om
Test av LanYu Grunau Baby
MX2