BLACK FRIDAY NÅ! Klikk her!

Minimoa 1:4 - Mye rimelig moro!

Minimoa 1:4 - Mye rimelig moro!

Flott modell med enkelte små minus Minimoa. En av de store seilerne og rekordholderne fra ´30-åra. I tillegg til å være et av de store klassiske seilflyene, er det et utrolig elegant fly med sine gjennomskinnelige måkevinger.

Skrevet av Sighen - 01.11.2024 14:46:32



Det er en fryd å se når det siger frem over himmelen, og du kan se lyset skinne gjennom vingestrukturen. Jeg hadde ønsket meg en slik i flere år. Hva kan så sies om modellen? Helt grei, egentlig. Billig, størrelse og grad av ferdigstilling tatt i betraktning. Jeg valgte 1:4-versjonen, med ca 4,5 meter i vingespenn. Skulle gjerne hatt 1:3! Og så skylder jeg Elefun en liten unnskyldning. Jeg trodde at en vingehalvdel ikke passet, men det gjorde den. Det gjaldt bare å gjøre ting i riktig rekkefølge.




I min eske (og den er schwææær!!!) manglet noen plastremser for å dekke til åpningen mellom ving og kropp. Ikke noe problem, Elefun sendte nye prompte. (Sånn er det stort sett med andre varer også - jeg får som regel mail om at varene er sendt samme dag som bestillingen er gjort. Super service!) Av en eller annen grunn stikker pianotråden som holder fast rorene, flere cm ut over ving og stab. Enkelt å kappe selv, men det kunne like gjerne vært gjort på fabrikk. Litt sig i rødfargen på sideroret var det også, men det synes ikke på 300 meters høyde. Verre var det at siderorshornet ikke var påført lim i det hele tatt, og at tilpasningen mellom sideror og kropp var litt dårlig. Det å dra litt forsiktig i hengslene og se om noe løsner, er fortsatt en god ide.




Det var nødvendig å skave av litt på roret for å få tilstrekkelig bevegelse. Jeg vet ikke om dette er kritisk. Sideroret, som fungerer både som sideror og finne, er stort som et middels husmorvindu og har masse autoritet. Servobrett kunne også fulgt med i et ARFsett, det er ikke så mange muligheter for plassering av servoer, mottaker og batteri. En positiv ting i forbindelse med vingene, er at det er trukket og festet tråder for fremføring av servoledninger. Dette gjør den delen av arbeidet veldig enkelt.
Når vi snakker om vingene, må jeg også nevne luftbremsene. Det er utsparring til for eksempel Graupners 35 cm lange bremser, men da blir det veldig trangt til overføring og link. Jeg valgte derfor de på 25 cm, og i praktisk flyvning har de vist seg å være mer enn gode nok, selv om de står bare på oversiden av vingen. (Originalen hadde bremser som ble felt ut både oppå og under vingene)




Dersom du flyr på gress, trenger du ikke gjøre noe spesielt med vingetipper og neseparti, men har du tenkt å fly fra på asfaltstripe, MÅ du gjøre noe. Jeg skal ettermontere beskyttelse under vingetipp/ende av balanseror, og montere på en skalariktig skinne fra like bak nesa, til like foran hjulet. Flyet tipper nemlig på nesa på slutten av utrullingen, og det skal lite til å slite gjennom betrekning og balsa på både kropp og ving. Jeg har tenkt å lage en skinne av finer og blikk eller tynn aluminium slik at det blir nogenlunde skalamessig.




Jeg savnet angivelse av rorutslag i byggeanvisningen. For store utslag, evt. sammen med et tyngdepunkt som havner for langt bak, så kan du få en mildt sagt kilen modell. Jeg løste det ved å stille inn utslag som jeg antok var i største laget, og så sette inn 65% eksponensial. Da får du behagelige rorutslag nær sagt uansett.




En liten anbefaling når det gjelder slepeanordning i flyet: Dersom du monterer den skalamessig i senter av snuta, vil flyet subbe noen meter med nesa i bakken før det kommer opp på hjulet og letter. Dersom du monterer denne 2-3 cm nedenfor senter, vil nesa bli dratt opp raskere, og flyet blir raskere stabilt. Ellers går det veldig greit å starte slepet med vogn, om du har en slik tilgjengelig.




Tyngdepunktet er greit angitt innenfor ytterpunkter. Selv har jeg startet med 1,5 kilo bly i nesa. Det er for mye, men det har også litt med hvordan vekten er fordelt. For egen del synes jeg dette er for mye, jeg la det inn etter å ha rådført med andre som har samme modellen. Jeg merker det på den måten at modellen setter snuta markert ned i sving, selv om jeg kjører sideror, balanseror og høyderor koordinert. Så nå begynner den motsatte prosessen med å fjerne bly.




Flyving: Det er alltid litt sommerfugler når man skal kjøre en ny modell i lufta for første gang. Tyngdepunkt, utslag og flyegenskaper generelt er jo ting man er spent på. Dette var imidlertid helt udramatisk. Flyet lå som et slips etter slepeflyet, det var bare å holde vingene level, så gikk det aldeles strålende. Ingen problemer med utløseren. Modellen er forholdsvis grei i vind, bare den ikke er alt for mye på tvers. Landingshastigheten er lav kombinert med effektive bremser. Dette gjør at du kan komme inn forholdsvis høyt på finalen (du trenger ingen veldig lang finale) ta ut bremsene, og kontrollere nedstigning og landingspunkt ganske bra.
Flybildet generelt er veldig fint, og den stiger som en kork i termikken. I riktig høyde er den også veldig elegant når sola skinner gjennom betrekningen. Og så er den et syn når den kommer inn nesten i gangfart. Dette er et fly som det er lett å få til gode landinger med. Alt i alt god valuta for pengene og en klassiker som absolutt kan anbefales!


Se artikkel om
LS LED lys til din modell
Nyttige LED-remser