HPI Savage Flux HP Test

HPI Savage Flux HP Test

Savage Flux. En bil som er ett resultat av 10 år med utvikling av Savage Familien. Bilen i seg selv er nesten kliss lik den første Savagen som kom ut for 10 år siden. Ellers er ikke Savage serien kjent for sine gode kjøreegenskaper, men for dens holdbarhet, utseende og lette manøvrering i luften. Selvfølgelig er ikke dette noe jeg vet helt sikkert, men det er det jeg har erfart etter å ha eid en eller annen Savage gjennom 8 år. Her har du mine tanker, erfaringer, og anbefalinger til oppgraderinger og modifikasjoner angående det fantastiske resultatet av 10 evolusjon, og HPI sin andre elektriske Savage, HPI Savage Flux HP.

Skrevet av - 01.11.2024 14:43:26

- Overblikk

Hva som blir gått gjennom :

- Utrustning
- Hvor mye juling tåler bilen?
- Fart
- Verdt prisen?
- Oppgraderinger og Modifikasjoner
- Omfattende Film


Bilde: Bilen som den kommer i eske fra fabrikk.

- God utrustning

Savage Flux HP har følgende opprustninger fra tidligere versjoner :

- Big Bore dempere
- Castle Creations Mamba Monster Max ESC
- Castle Creations Mamba monster Motor, med "HPI vrien : Tork 2200"
- Lett tilgjengelig radioboks
- Bulletproof differ
- Bulletproof drivverk
- 2.4 GHz Radiosystem
- Doble batteribokser
- Kraftige Chassiplater (TVP`er) med lavere CG (Center Gravity, eller lavere tyngdepunkt)
- Savage XL Bærearmer
- Heavy Duty Dog-Bones ( Tykkere og kraftigere aksllinger)
- Stål spur gear
- SF-20 High Torque Steering servo med metal tannhjul (12 Kg)
- Wheelie Bar


Bilde: Oversikt

- Tåler uventet mye juling

Har nå brukt min Savage Flux i rundt 30 timer. Alle timene har gått med i Hopping, Speed runs og crossing. Jeg har ødelagt en ting : ESC`en. Hvordan Klarte jeg det? Jo, jeg hoppet på ett Bigjump i en lokal slalombakke. Jeg hadde byttet ut stripsen som holdt ESC`en, og den røk under ett 10-15 Meter høyt hopp, da jeg landet rett på en isklump med TVP`ene. Utrolig nok landet den rett oppå, og støtet gikk gjennom rammen og opp i ESC festet, som førte til at ESC`en løsnet og var løs inne i bilen. Siden hoppet var 10-15 Meter opp i luften, hadde jeg også mye fart fremover. Bilen slo hjul ned bakken (Som uheldigvis var 20-30 Meter lang og ekstremt bratt og isete) med ESC`en slengende rundt på innsiden. Merk at bilen var og er HELT UMODIFISERT OG UTEN OPPGRADERINGER annet en 2 Stk 3S Lipo og den stripsen rundt ESC`en. Eneste som fikk skader/ gikk istykker:

- Litt bulker i karosseri
- Ødelagt ESC og strips
- Løst styresytem, strammet bare opp og det var som den kom rett fra fabrikk :)

Hemmeligheten ligger i Hjulene. Det kan hende at du har lagt merke til de utrolig "pute-aktige" hjulene på bilen. Det er god polstring rundt felgen, som sørger for god demping og lite støt som går gjennom bilen. Hvis man for eksempel setter på DirtBonez, så vil bilen få mindre polstring rundt felgen og være mye mer disponert for støt som kommer opp gjennom felgen når dekket og skumgummien ikke klarer å ta av lenger.

Ellers har den hvert igjennom mye vonde landinger og kjøreturer på taket i 50-60 Km/h. Og det er fortsatt bare ESC`en som har gått istykker. For en fantastisk bil ;)


- Fart

Vel, HPI sier 100 Km/h, visstnok med annen giring og Phaltline dekk - ( 4729 eller 4731 ), Hvilket stemmer bra. Bilen akselererer ikke så fort som Feks en E-Revo, for den går rett på taket grunnet det høye tyngdepunktet. Men det er ikke kraften den mangler, men presisjon fra førerens side for å kompensere for tyngdepunktet. Selv opplever jeg dette litt irriterende når jeg har rigget den for "Bashing", da den må ha god plass for å akselerere sakte for ikke å gå rundt. Men om du er ute etter veldig rask aksellerasjon, så er IKKE HPI Savage Flux tingen.


- Hopping og Crossing




- Verdt Prisen?

Kjapt,enkelt&min mening : Ja, definitivt.

Utdypet: Man får det man betaler for. Det er en realitet, og det er det med Savage Flux også. Fluxen har en utrolig god bygning og tåler mye juling. Den er fantastisk å kjøre og ser utrolig stilig ut. Drivverket drar man ikke akkurat lett istykker - og Bulletproof diffrensialene holder godt. Dekk og felger må byttes ut iblant, for dekkene har en tendens til å revne. Ellers er det ikke en veldig pengesugende bil, med mindre du skal oppgradere den. Oppgraderinger til Fluxen er ganske dyre, men jeg anbefaler å anskaffe noen, helst alle, av dem - ikke fordi bilen trenger det, men fordi det er bra for lommeboka i fremtiden eller hvis du skal ekstrem-kjøre.


- Oppgraderinger og modifikasjoner

I Bunn og grunn trenger ikke Savage Fluxen noen oppgraderinger eller modifikasjoner, for normalt bruk. Men hvis du derimot velger å kjøre hardt, vil jeg anbefale noen oppgraderinger og modifikasjoner. Oppgraderinger jeg anbefaler :

- Vifte på motor
- Nytt radiosystem (Feks Spektrum DX3R Pro)
- RPM Bunnplate
- HPI A720 Aluminium BigBore dempere ( For ekstremkjøring anbefaler jeg 8 Stk )
- HPI Vorza ESC Beskyttelse modifikasjon (103676, Referer til instruksjonene under )
- 20 Kg+ Styreservo ( Feks 2x 30 Kg, da trenger du ekstern BEC, modifisert radioboks og styresystem )
- Aluminium hub`er foran og bak
- Aluminium stag
- Aluminum Motorfester med kjølefinner ( 102359 og 102401 )
- Aluminium drev ( I girkassen, 102514 )


BILDE: Aluminiums drev ( I girkassen 102514 ).

BILDE: HPI A720 Aluminium BigBore dempere, anbefaler 8 Stk for de råeste kjørene.

BILDE: HPI A720 Aluminum BigBore dempere, anbefaler 8 Stk for de hardeste kjørerne.

BILDE: Aluminiums Motorplate med kjølefinner ( 102359 ).

BILDE: Aluminiums motorklemmer med kjølefinner (102401).

BILDE: Futaba Styreservo. (Futaba BLS152). Drar 31 Kg på 0.14 ved 6 Volt, med børsteløs motor. Fåes også på Elefun.

BILDE: RPM Bunnplate til Savage Flux. Beskytter mot steiner, sand, grus osv. Fåes også hos Elefun.

BILDE: Savage Flux bunnplate montert på Fluxen.

BILDE: Aluminiums bak Huber for Savage.

BILDE: Aluminiums huber for fronten på Savager.

Se artikkel om
Test av SCX Digital bilbane med Pitbox
TEST :: HPI E-Firestorm Flux Brushless