BLACK WEEK! 10% PÅ NESTEN ALT!
Kjøp nå, betal om 60 dager!

Click! Indoor

Click! Indoor

Etter ett utall deprontester følte jeg meg noe mettet. Dessuten har jeg funnet ett par favoritter som er raske å bygge og flyr utrolig godt. Men igjen skulle det vise seg at litt sen surfing skulle ende opp i ett nytt flymerke som var på vei til Norge. Elefun hadde plutselig en bolk med depronmaskiner fra RC Factory på vei.

Skrevet av ALF WILHELM HANSEN - 01.11.2024 14:46:31

Innledning

Etter litt research endte det opp med en RC-Factory modell som heter Clik!. David Kyjovski er velkjent med sine konstruksjoner i Europa og det viser seg at mange også har testet denne her i norge med stor tilfredshet. Nå er den altså tilgjengelig hos Elefun i flere fargeskjemaer.

Modellen kommer selvfølgelig i kit med trykket farge og all hardware som trengs samt brukerveiledning med mye tekst delt i punkter og 2 sider med tegninger tilknyttet punktene i teksten.


BILDE: CNC freste deler for pull-pull og annet



Fra Elefun kom det Clik! Kit, AXi 2203/46, Waypoint ESC og Waypoint 060 servoer. Jeg liker disse modellene lette og bruker derfor 2S oppsett som anbefalt noe som også er gir mer enn nok effekt.


Bygging

Ved første øyekast så det ut som mye tekst og lesing, men byggingen er rask og enkel med henvisninger til bilder underveis.


BILDE: Beskrivelse og tegningsforklaringer



Konstruksjonen er rimelig lik i alle disse prosjektene og det blir en helt enkel beskrivelse her.
Som vanlig bruker jeg 99% UHU Poor. Det tar litt lenger tid, men modellen blir mye seigere enn liming med både limpistol og CA.

Vingen er to-delt og man starter med å skjære ut balanseror, lime 3 mm flat karbonlist i fremkant og deretter lime vingehalvdelene til den horisontale kroppsdelen. Balanserorene skråskjæres og det samme gjør høyderoret som deretter hengsles/tapes på plass.


BILDE: Vinger er limt mot vinge med karbon i forkant. Balanseror er tapet på plass.



Den undre vertikale kroppsdelen limes så på plass. Vingen stives av i underkant og karbonavstivningene ender opp i en glassfiber"knute" som man limer midt under buken..


BILDE: Forsterkinger samlet opp i glassfiber cnc delen som er forsterket i kroppen



Understellet kryss stikkes i kroppen og forsterkes i knutepunktet med 2 CNC freste glassfiberplater. Egen kjekk løsning med vinkel på hjulaksler og hjulkåper. Fungerer helt fint, men gidder du ikke å bruke tid og vekt på dette så kan selve hovedunderstelles være nok. Gjør nok det på min neste som er i bestilling allerede.


BILDE: Understell på plass med forsterkninger



Før du limer overkroppen til resten så pass på at høyderoret er på plass.

Radioutstyr og rorhorn skal på plass og det er pull-pull på høyderor og sideror, men det er ikke eksakte merkede plasser til servoer og utstyr. Tegningen viser anbefalte plasseringer av servoene og jeg benyttet disse. Det passet perfekt for min 2S konfigurasjon. På pull-pull oppsettet limte jeg inn rorhornet i roret og bandt deretter tråden fast i rorhornet og ga det en liten dråpe med CA for låsing. I andre enden trenger du en 2 mm gjengetapp eller i hvert fall en 2 mm skrue som jeg benyttet. Bor opp servohornet med 1,5 mm bor og skru deretter inn 2 mm skruen slik at du gjenger servohornet. Skru ut metallskruen og skru du inn den medfølgende 2 mm plastskruen. Man kan deretter trimme og tilpasse overføringene som det trengs. Genial løsning da det ofte etter noen få flygninger trengs en liten oppstramming av pull-pull overføringene.

Det eneste man bør tenke på her er å sette servoene i senter og gjøre oppsettet ferdig før man limer på de to medfølgende allerede skrått skårede "kroppssidene". Jeg kuttet i tillegg ett lite hull i min høyre side slik at jeg kan etterstramme siderorslinkingen.

Balanserorene er i konvensjonell karbonstang og ez-connektorer, men i servohornet har de med sin egen lille snertne CNC freste glassfiberhorn slik at linkingen foregår litt foran center på servoen og gjør at utslagene blir like store opp som ned.


BILDE: Linking av balanseror



På halen og sideroret er det eneste stedet hvor jeg la til noe av mitt eget. Jeg synes halen var litt vinglete og klipte til ett par karbonstenger for avstivninger både over og under staben. Hvor RC Factory bare anbefaler den ene siden.


BILDE: Avstivning av stab og hale



Det følger med motorfeste i glassfiber som jeg limer til fronten av motoren med UHU og bruker lim for å forsterke mot alle kroppens sider. Før jeg limte den fast så boret jeg opp med ett tynt bor og skrudde skruene til AXièn i slik at det er litt enklere å få på i etterkant. Etter en god natts tørking skrudde jeg motoren fast med en tynn ring på ca 1-2 mm fuelslange mellom motoren og motorfeste. Det gjør at jeg kan finjustere trekk i etterkant. Fungerer genialt !


BILDE: Justerbar motorbukk



ESC og Spektrum mottaker limes fast med limpistol oppunder kroppen og jeg skjærer hull under slik at jeg bare trer inn batteripakken uten noe mer feste enn ett par små dobbeltsidige tapebiter som hindrer at det sklir ut.


BILDE: Utstyr på plass under kroppen



Det er valgfritt med side force generatorer og brems, men jeg limte alt på som angitt.


BILDE: Stalldevice, sfg og brems pålimt



Anbefalte utslag er 35-45 grader og med exponential på 40%. Modellen veier perfekt ut på angitt CG som er 20 cm fra forkant av vingen.
I setupdelen i manualen er det også en god beskrivelse av flight trimming som er det viktigste, men også mest tidkrevende.

Med alt utstyr montert og helt flyklar uten batteri veier modellen 128 gram.


Flutest og konklusjon

FlytTuva herjet utendørs og jeg måtte rygge bilen helt inntil døra på hallen før jeg torde å ta modellen ut av bilen uten å få den vrengt som en paraply.


BILDE: Flyby...



Vel inne i hallen var det forberedelser til Peter Wesselcup og friske tester av lydanlegget, men vi fikk lov til å teste flyet mens folk jobbet der. Ble litt overrasket med en gang da den står ganske horisontalt på bakken og med liten angrepsvinkel, dvs du kan ikke trekke den i lufta fordi du bare trykker halen ned. Den må flys av med litt fart. Men det betyr ikke at den trenger fart i lufta, den er utrolig sakteflygende og stabil. Høy alpha er bare en lek uten en bevegelse av vinger. Rock solid !Knivegg er på skinner, veldig lite sideror for at den skal holde høyden og det er nesten for lett å kniveggloope med den. Litt mye sideror og den stopper opp i vertikalposisjon i hovrende lek. Med litt trimming fremover er jeg helt sikker på at den ikke trenger det lille klikket med høyderor for å fly beint frem.


" />
BILDE: Hover med "forside"



Man kan bygge den uten sideforce generatorer og bremser, men jeg limte alt før jeg klarte å tenke tanken. For min flystil passet den uansett godt. Noen modeller har bremser som bremser for mye og som føles ut at du bruker for mye effekt i opptrekk og level flight. Slik er det ikke her, den bremser merkbart i downlines og flyr lett både i level og i opptrekk.


" />
BILDE: Hover "bakside"



Og som antatt hadde alle pull-pull slakket seg litt etter noen LiPO`s, men løsningen gjør at det er bare litt finjustering av skruene som skal til. Det er da lett å trekke roret ut av senter så det trengs litt tid og tålmodighet for at det skal bli bra.

Min far var med som foto/video fotograf og var helt klart imponert hvor rolig og behagelig den var å fly, en vinner!!


BILDE: Nøytral og rolig knivegg

Konklusjon

Modellen er snill som ett lam for nybegynnere med lite utslag og absolutt i toppklasse for de erfarne. For meg så har det vært Ultramicro LieRider og Donut Models Aito som har vært favorittene de siste par årene, men endelig en enkeltdekker som er minst like god. Dessuten er den mye mer praktisk da den har en ving og plankekropp som forenkler det hele ganske mye.
Pull-pull kan kanskje høres ut som mas å sette opp, men en halvtime med litt fikling så har du en god og stabil overføring på alle ror.

Positive
Flyr ekstremt godt, harmonisk, presis og rolig
Lett og lav vingebelastning som gir gode flyegenskaper
Lett og rask å bygge
Gode løsninger for linking

Negative
Kunne vært litt mindre tekst i en slik enkel oppbygging
Hmmmmm, at jeg har bestilt 3 stk til så man ikke går tom?..


BILDE: Høy alpha, lekende lett !

Se artikkel om
Hyperion Mustang 25e
Yak 54 30%