Diffoljens virkemåte i en 1:8 Buggy

Diffoljens virkemåte i en 1:8 Buggy

Her er en kjekk tabell som viser hva slags egenskaper de forskjellige diffoljene utgjør. Jeg har tatt utgangspunkt i en X-Ray 808 1:8 Buggy.

Skrevet av Amtedal - 01.11.2024 14:43:26

Enkel løsning

Hvis man ikke ønsker å eksperimentere, så er utgangspunket 5000 foran, 7000 i midten og 2000 bak. Dette gjelder for X-Ray 808. Skal man ha en enkel og lettkjørt bil, så bruk 3000 foran, 5000 i midten og 1000 bak.

For andre buggymodeller så vil dette også være ganske kurante verdier. Man bruker som regel kun oljer med verdier fra 1000 og opp til 10.000. Tykkere oljer enn dette vil for de aller fleste bare føre til en negativ kjøreopplevelse.


Tabell over effekt avhengig av ulike valg

Buggy som asfaltracer

Bruker man buggyen til asfaltracing, så bruk f. eks våtromssilikon i midten. Den stivner helt(24 timer)og kan fjernes hvis man vil senere. Bruk da 100.000 foran og 30.000 bak. Da får man en ren 4WD bil. Bruk da også de hardeste fjærene og senk bilen så mye man kan. Kjøp asfaltdekk, buggydekk er spist opp etter 5 min på asfalt.


Tegning av diffene i X-Ray 808

Utvalg av diffolje

Det finnes utallige merker som fører diffolje, og de fleste kan brukes om hverandre. Selv bruker jeg gjerne diffolje fra X-ray. De leverer et godt utvalg av diffolje i de fleste tykkelser. Følgende finner du link til de ulike X-Ray diffoljene.

Jo høyere nummerbetegnelse, jo tykkere er olje. F.eks er 1.000 tynn.


Se artikkel om
Diffoljens virkemåte i en 1:10 on-road
RC Kjøring på B&U leir 2009